Ús de continguts

Tots els continguts d'aquest blog poden ser emprats lliurement per qui ho desitgi.
Si esmenteu la font quedareu com a senyors.

dimecres, 31 de juliol de 2013

TESLA, TESLA...I NO MARCONI !

   La xafogor d'aquests dies passats, amb el seu alè candent i aferradissa abraçada, mos dóna avui una treva.
   L'airina matinera ha rolat a nord, animant cossos i esperits amb fresques moixonies. El que aquí en deim un estar d'àngels.
   Mentre prenc cafè, faig un repassó a les notícies del dia. La premsa encara va plena de l'accident ferroviari de Galícia. Els morts ja són setanta-nou. Un drama.
   Aquest tipus d'accidents col.lectius mos impacten molt més que el continu degotís de calamitats que suposen al cap de l'any la mort de prop de mil persones en accidents de circulació i que no són notícia de primera plana.
   Aprofitaré per fer la meva ruta fins a Far Nati, passant pel codolar de Sa Torre Nova, on el 10 de febrer 1910 hi va haver també un dramàtic accident. Va ser el naufragi del vapor francès Génèral Chanzy, en el que van morir 156 persones. Només un supervivent. 

 
 En en cas actual, la notícia ha donat la volta al món en qüestió de minuts. Una desbandada de tweets piulaven d'immediat la negra nova, seguits per les edicions digitals de la premsa.
  Pot sorprendre que en aquell llunyà 1910, la notícia de la desgràcia s'escampàs pel món també en un temps realment ràpid (The New York Times publicava la notícia el dia 12), I és que ja en 1866 van entrar en servei els primers cables transatlàntics i es podia parlar d'una xarxa telegràfica mundial.



  Altra cosa és la telegrafia sense fils, que encara era tendra però que s'anava estenent rapidíssimament.
   I en aquest punt convé que mos posem Quixots i desfacem un tort.
  Ja sabem que l'èxit té molts pares i que el fracàs sempre és orfe. Aquest és el cas de la invenció de la ràdio, reclamada per uns quants, atribuïda oficialment a Guglielmo Marconi durant molts anys i finalment reconeguda en 1943 per la Cort Suprema dels Estats Units a Nikola Tesla, pare legítim de la criatura.
  Vam aprendre a l'escola, i encara es manté a més d'un llibre de text poc rigorós, i ara mateix ho acab de llegir també al Rincón del vago, que la ràdio la va inventar Marconi, cosa que no és correcta. En va ser el principal impulsor del seu ús comercial, però emprant fins a disset patents de Tesla. És més, Marconi va voler patentar l'invent com a propi el 1900, essent rebutjat per tractar-se d'una còpia de Tesla. Posteriorment, per influència dels seus padrins Carnegie i Edison, amb qui Tesla se les tenia (veure la guerra dels corrents), es va acceptar.


Demostració pública de transmissió inalàmbrica per Tesla, en 1891.
.Font: Wikipedia 

 Així com l'aristòcrata Marconi va ser un enginyer i avispat home de negocis, Nikola Tesla era un científic en el més pur sentit del terme, un geni al que se li deuen multitud d'avenços cabdals sense els que el món d'avui no seria el mateix. Va patentar entorn a 300 invents, entre els que destaquen, ademés de la transmissió inalàmbrica, el Corrent Altern (AC), el motor d'inducció, làmpada d'arc elèctrica, microones, raigs-X, sistema polifàsic de transmissió d'electricitat, la bobina de Tesla, etc.
 El primer, que no va fer sinó copiar i adaptar les patents d'altres presentant-les com a pròpies -innegable pioner en l'ús i desenvolupament de la nova tecnologia- va morir en l'opulència, mentre que el científic Tesla moria pobre, enguany fa 70 anys, sense saber que el màxim tribunal li donaria la raó -ja pòstuma- aquell mateix any.
  Per tant, després de setanta anys, ja és ben hora que ho sapiguem: la paternitat acreditada -i la legal- de la invenció de la ràdio  correspon a Nikola Tesla, no a Marconi.
   Si el Trivial diu el contrari, posau-vos forts.





Per saber-ne més:

http://www.teslasociety.com/pdf/tesla_against_marconi.pdf
http://theoatmeal.com/comics/tesla
http://www.ted.com/talks/marco_tempest_the_electric_rise_and_fall_of_nikola_tesla.html